سایت رسمی محمد جوانی

نوشته های جذاب و جالب

پیرامون انجمن حجتیه 1

پیرامون انجمن حجتیه 1

* انجمن حجتیه چیست؟

انجمن حجتیه درسال ۱۳۳۵ توسط شیخ محمود ذاكر زاده تولائی معروف به شیخ حلبی با هدف مبارزه با بهائیت از طریق اعتقادی تاسیس شد. اگرچه انجمن در تبصره دوم خود آورده است كه “انجمن به هیچ‌وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت و نیز مسؤولیت هر نوع دخالتی را كه درزمینه‌های سیاسی ازطرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، بر عهده نخواهد داشت. ولی عملا مخالفت آنها با اقدام سیاسی و خاموش‌كردن احساسات انقلابی یك مسلمان‌خواه یا ناخواه انجمن را به یكی از جریانات سیاسی تبدیل كرده است.

*افكار و عقاید انجمن حجتیه، قبل از انقلاب74 - Copy

بزرگ نمایى و جلوه ‏دادن بهائیت به عنوان دشمن اصلى،‏ اصلی‌ترین ویژگی انجمن به حساب می‌آید، در این زمینه شیخ حلبى تأكید میكرد: “امروز امام زمان‏ علیه السلام از كسى جز این خدمت را نمى‏پذیرد و چیزى جز این انتظار ندارد. به خدا قسم! امروز تكلیف شرعى و دینى همه ما آن است كه با بهائیت مبارزه كنیم .” اما شاید نكته‌ای كه كمتر به آن توجه شده باشد، تناقض عقیده و عملكرد این انجمن است. یعنی در حالی كه نخست وزیر و بسیاری از اعضای هیئت دولت و نزدیكان دربار بهایی هستند، نمی‌توانید انتقادی را نسبت به دربار از سوی انجمن بیابید.
حتی اعضایی كه به نحوی به رژیم سلطنت اعتراض می‌كردند، بر اساس تبصره دوم انجمن بلافاصله به نحوی طرد می‌شدند، چراكه به زعم آنان اسلام تنها دین عبادت است و دخالت در سیاست، زیبنده پیشوایان دینى نیست.

 

* پس حمایت علمای بزرگ از انجمن از چه رویی است؟

مبارزه‌بابهائیت‌وسخن‌گفتن‌ازامام‌زمان(عج)به‌ذاته‌امرمقدسی‌است‌لذااكثر علماازشروع‌حركت‌انجمن‌حمایت‌كردند،همچنین‌دراین‌بین‌می‌توان‌حمايت ‌هایی‌راازشهیدمطهری نیز یافت.اما این‌حمایت‌ها باشروع‌نهضت‌امام از ۱۴ خرداد۴۲سیرنزولی‌می‌یابدوباموضع‌گیری‌انجمن‌درباره‌هدربودن‌خون شهدا به طور كامل قطع می‌شود. یكی دیگر از اعتقادات این انجمن بر این اصل مبتنی شده كه قیام‏هاى قبل از ظهور محكوم به شكست است. آنان با استفاده از برخى روایات، صاحب پرچم‏هاى قیام قبل از ظهور را گمراه‌مى‏دانستندوتشكیل‌حكومت‌وبسط‌عدل‌رادرجهت‌انسدادباب‌مهدویت مى‏شمردند.همچنین‌انجمن،جهاددردوران‌غیبت‌رابی‌معنامی‌داند؛شیخ ‌حلبي‌دراین‌باره‌مى‏گوید:شیعه‌مي‌گويد:درعصرغیبت‌امام‌زمان‏(علیه‌السلام) جهادنیست،چرا؟چون‌حاكم‌اسلامي‌كه‌بایدمعصوم‌باشد،مصداق‌پیدانكرده ‌است.وظیفه‌داریم‌فقط‌دین‌خودراحفظ‌كنیم.تكالیف‌شرعى‏مان‌راانجام‌دهیم‌ وبه‌شبهات‌منكران‌جواب‌دهیم‌ودیگرهیچ.

*فلسفه؛نوعی‌بدعت‌درافكارانجمن‌حجتیه

یكی از شاخصه‌های اصلی شناسایی انجمنی‌ها مخالفت آنها با فلسفه است، آنان‌فلسفه‌رانوعي‌بدعت‌می‌دانند.ازدیدگاه‌برخى‌ازانجمنی‌ها،كسى‌كه فلسفه‌ميخواندیادرس‌مى‏دهد،ازعدالت‌ساقط‌است،بنابراین‌شماخودتعامل ‌انجمن‌باابن‌سینا،سهروردی،ملاصدرا،ملاهادی‌سبزواری،ابونصرفارابی، غزالی،ابوالبركات‌بغدادی،فخررازی،خواجه‌‌نصیرالدین‌طوسی،صدرالدین دشتكی، شیخ بهایی، میرداماد، حضرت امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله حسن حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله محمدتقی جعفری، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و مقام معظم رهبری را بیابید.

حلبی کیست؟

محمود ذاكر زاده تولائی در ۱۷ شهریور ۱۲۷۹ متولد شد و در ۲۶دی ۱۳۷۶ فوت كرد. این روحانی مشهدی در ایام جوانی خود مدافع ملی شدن صنعت نفت بوده و حتی از مشهد كاندیدای مجلس هفدهم نیز می‌شود اما با اقبال نكردن مردم به وی، از سیاست سرخورده می‌‌شود. حلبی در مورد با مبارزه با رژیم طاغوت گفته است: “نمی‌شود با رژیم تا بن دندان مسلح مبارزه كرد. كسانی كه به این راه كشیده می‌شوند، خونشان هدر است و كسانی كه افراد را به این راه می‌كشانند، مسئول این خون‌ها هستند. كار صحیح فعالیت‌های فرهنگی و ایدئولوژیك است نه مبارزه علیه رژیم. “
انجمن طرفدار جدایی دین از سیاست دردوره‌غیبت است‌و به واقع انجمن یك تشكیلات سكولار به حساب می‌آید كه دین را تنها در حریم شخصی، قابل توجه می‌داند. اعتقاد به امكان نداشتن تشكیل‌حكومت اسلامی در دوره غیبت امام معصوم نیز جزو جدایی ناپذیر این تفكر به حساب می‌آید. از دیدگاه انجمن، نشانه‌های ظهور عبارت‌اند از شیوع گناه و فحشا در میان مردم كه در اثر آن، خداوند آنها را به جور سلطان، قحطی زمان و ستم حكام عذاب می‌كند. بنابراین، آنان علایم آخر زمان را اینگونه تفسیر و ازآن شاد هستند:مردم از هم بیزار و همدیگررامورد لعن قرار داده و به روی هم آب دهان می‌اندازندوشهادت به‌كفریكدیگرميدهند. آنان،گرانی،قحطی،زلزله‌های پیاپی،قتل و غارت، شیوع گناه و فسادو…را نوید دهنده ظهور می‌دانند.
* ساواك‌و انجمن حجتيّه

( سند ساواك به تاریخ۱۳.۸.۱۳۵۰): اخیراحاجی‌آقاحلبی‌رهبر انجمن‌های۱۴۰گانه‌سراسركشور به منظور توسعه و تعمیم انجمن مزبور در این استان به بندر عباس آمده و عده‌ای از اعضای انجمن‌های كرمان، سیرجان و رفسنجان برای دیدن ایشان به بندر عباس وارد شده‌اند.حاجی محمد زمانیان سرپرست انجمن كرمان ضمن بحث كلی به‌آقای حلبی‌گفتند دررفسنجان حدود ۶۵ نفر دستگیر شده‌اند كه عده‌ای از آنها وابسته به انجمن بوده‌اند.اصولا گفته شده در رفسنجان بیشتر از رویه آیت‌الله خمینی پیروی می‌شود و این دستگیری به‌دنبال‌آتش‌زدن‌سینما و اتومبیل رئیس پلیس ‌صورت گرفته و رهبر انجمن رفسنجان به اطلاعات شهربانی فراخوانده شده و ایشان گفته‌اندآنها از مدت‌ها قبل با ما ایاب و ذهاب نداشتند و طبق تعهدی كه داده‌اند، مسوول كارهای انجام شده خودشان هستند. آقای حلبی از این روش به شدت ناراحت شده و افزوده: ما را ساواك می‌شناسد و هدف ما را می‌داند و به طور كلی ما باید از جنجال‌های سیاسی دور باشیم و از رویه‌ آیت‌الله خمینی و طرفداران‌كوتاه‌فكرش‌هم ابراز تاسف‌كرد . نظریه شنبه: آقای‌حلبی با هر گونه‌ وابستگی‌سیاسی‌و فعالیت سوء انجمن مخالف است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *