اللهم عجل لولیک الفرج

یااباصالح المهدی (عج)

پیرامون انجمن حجتیه 1

پیرامون انجمن حجتیه 1

* انجمن حجتیه چیست؟

انجمن حجتیه درسال ۱۳۳۵ توسط شیخ محمود ذاکر زاده تولائی معروف به شیخ حلبی با هدف مبارزه با بهائیت از طریق اعتقادی تاسیس شد. اگرچه انجمن در تبصره دوم خود آورده است که “انجمن به هیچ‌وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت و نیز مسؤولیت هر نوع دخالتی را که درزمینه‌های سیاسی ازطرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، بر عهده نخواهد داشت. ولی عملا مخالفت آنها با اقدام سیاسی و خاموش‌کردن احساسات انقلابی یک مسلمان‌خواه یا ناخواه انجمن را به یکی از جریانات سیاسی تبدیل کرده است.

*افکار و عقاید انجمن حجتیه، قبل از انقلاب74 - Copy

بزرگ نمایى و جلوه ‏دادن بهائیت به عنوان دشمن اصلى،‏ اصلی‌ترین ویژگی انجمن به حساب می‌آید، در این زمینه شیخ حلبى تأکید میکرد: “امروز امام زمان‏ علیه السلام از کسى جز این خدمت را نمى‏پذیرد و چیزى جز این انتظار ندارد. به خدا قسم! امروز تکلیف شرعى و دینى همه ما آن است که با بهائیت مبارزه کنیم .” اما شاید نکته‌ای که کمتر به آن توجه شده باشد، تناقض عقیده و عملکرد این انجمن است. یعنی در حالی که نخست وزیر و بسیاری از اعضای هیئت دولت و نزدیکان دربار بهایی هستند، نمی‌توانید انتقادی را نسبت به دربار از سوی انجمن بیابید.
حتی اعضایی که به نحوی به رژیم سلطنت اعتراض می‌کردند، بر اساس تبصره دوم انجمن بلافاصله به نحوی طرد می‌شدند، چراکه به زعم آنان اسلام تنها دین عبادت است و دخالت در سیاست، زیبنده پیشوایان دینى نیست.

 

* پس حمایت علمای بزرگ از انجمن از چه رویی است؟

مبارزه‌بابهائیت‌وسخن‌گفتن‌ازامام‌زمان(عج)به‌ذاته‌امرمقدسی‌است‌لذااکثر علماازشروع‌حرکت‌انجمن‌حمایت‌کردند،همچنین‌دراین‌بین‌می‌توان‌حمایت ‌هایی‌راازشهیدمطهری نیز یافت.اما این‌حمایت‌ها باشروع‌نهضت‌امام از ۱۴ خرداد۴۲سیرنزولی‌می‌یابدوباموضع‌گیری‌انجمن‌درباره‌هدربودن‌خون شهدا به طور کامل قطع می‌شود. یکی دیگر از اعتقادات این انجمن بر این اصل مبتنی شده که قیام‏هاى قبل از ظهور محکوم به شکست است. آنان با استفاده از برخى روایات، صاحب پرچم‏هاى قیام قبل از ظهور را گمراه‌مى‏دانستندوتشکیل‌حکومت‌وبسط‌عدل‌رادرجهت‌انسدادباب‌مهدویت مى‏شمردند.همچنین‌انجمن،جهاددردوران‌غیبت‌رابی‌معنامی‌داند؛شیخ ‌حلبی‌دراین‌باره‌مى‏گوید:شیعه‌می‌گوید:درعصرغیبت‌امام‌زمان‏(علیه‌السلام) جهادنیست،چرا؟چون‌حاکم‌اسلامی‌که‌بایدمعصوم‌باشد،مصداق‌پیدانکرده ‌است.وظیفه‌داریم‌فقط‌دین‌خودراحفظ‌کنیم.تکالیف‌شرعى‏مان‌راانجام‌دهیم‌ وبه‌شبهات‌منکران‌جواب‌دهیم‌ودیگرهیچ.

*فلسفه؛نوعی‌بدعت‌درافکارانجمن‌حجتیه

یکی از شاخصه‌های اصلی شناسایی انجمنی‌ها مخالفت آنها با فلسفه است، آنان‌فلسفه‌رانوعی‌بدعت‌می‌دانند.ازدیدگاه‌برخى‌ازانجمنی‌ها،کسى‌که فلسفه‌میخواندیادرس‌مى‏دهد،ازعدالت‌ساقط‌است،بنابراین‌شماخودتعامل ‌انجمن‌باابن‌سینا،سهروردی،ملاصدرا،ملاهادی‌سبزواری،ابونصرفارابی، غزالی،ابوالبرکات‌بغدادی،فخررازی،خواجه‌‌نصیرالدین‌طوسی،صدرالدین دشتکی، شیخ بهایی، میرداماد، حضرت امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله حسن حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله محمدتقی جعفری، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و مقام معظم رهبری را بیابید.

حلبی کیست؟

محمود ذاکر زاده تولائی در ۱۷ شهریور ۱۲۷۹ متولد شد و در ۲۶دی ۱۳۷۶ فوت کرد. این روحانی مشهدی در ایام جوانی خود مدافع ملی شدن صنعت نفت بوده و حتی از مشهد کاندیدای مجلس هفدهم نیز می‌شود اما با اقبال نکردن مردم به وی، از سیاست سرخورده می‌‌شود. حلبی در مورد با مبارزه با رژیم طاغوت گفته است: “نمی‌شود با رژیم تا بن دندان مسلح مبارزه کرد. کسانی که به این راه کشیده می‌شوند، خونشان هدر است و کسانی که افراد را به این راه می‌کشانند، مسئول این خون‌ها هستند. کار صحیح فعالیت‌های فرهنگی و ایدئولوژیک است نه مبارزه علیه رژیم. “
انجمن طرفدار جدایی دین از سیاست دردوره‌غیبت است‌و به واقع انجمن یک تشکیلات سکولار به حساب می‌آید که دین را تنها در حریم شخصی، قابل توجه می‌داند. اعتقاد به امکان نداشتن تشکیل‌حکومت اسلامی در دوره غیبت امام معصوم نیز جزو جدایی ناپذیر این تفکر به حساب می‌آید. از دیدگاه انجمن، نشانه‌های ظهور عبارت‌اند از شیوع گناه و فحشا در میان مردم که در اثر آن، خداوند آنها را به جور سلطان، قحطی زمان و ستم حکام عذاب می‌کند. بنابراین، آنان علایم آخر زمان را اینگونه تفسیر و ازآن شاد هستند:مردم از هم بیزار و همدیگررامورد لعن قرار داده و به روی هم آب دهان می‌اندازندوشهادت به‌کفریکدیگرمیدهند. آنان،گرانی،قحطی،زلزله‌های پیاپی،قتل و غارت، شیوع گناه و فسادو…را نوید دهنده ظهور می‌دانند.
* ساواک‌و انجمن حجتیّه

( سند ساواک به تاریخ۱۳.۸.۱۳۵۰): اخیراحاجی‌آقاحلبی‌رهبر انجمن‌های۱۴۰گانه‌سراسرکشور به منظور توسعه و تعمیم انجمن مزبور در این استان به بندر عباس آمده و عده‌ای از اعضای انجمن‌های کرمان، سیرجان و رفسنجان برای دیدن ایشان به بندر عباس وارد شده‌اند.حاجی محمد زمانیان سرپرست انجمن کرمان ضمن بحث کلی به‌آقای حلبی‌گفتند دررفسنجان حدود ۶۵ نفر دستگیر شده‌اند که عده‌ای از آنها وابسته به انجمن بوده‌اند.اصولا گفته شده در رفسنجان بیشتر از رویه آیت‌الله خمینی پیروی می‌شود و این دستگیری به‌دنبال‌آتش‌زدن‌سینما و اتومبیل رئیس پلیس ‌صورت گرفته و رهبر انجمن رفسنجان به اطلاعات شهربانی فراخوانده شده و ایشان گفته‌اندآنها از مدت‌ها قبل با ما ایاب و ذهاب نداشتند و طبق تعهدی که داده‌اند، مسوول کارهای انجام شده خودشان هستند. آقای حلبی از این روش به شدت ناراحت شده و افزوده: ما را ساواک می‌شناسد و هدف ما را می‌داند و به طور کلی ما باید از جنجال‌های سیاسی دور باشیم و از رویه‌ آیت‌الله خمینی و طرفداران‌کوتاه‌فکرش‌هم ابراز تاسف‌کرد . نظریه شنبه: آقای‌حلبی با هر گونه‌ وابستگی‌سیاسی‌و فعالیت سوء انجمن مخالف است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *